جولائیان

سایت تخصصی مهدویت

جولائیان

سایت تخصصی مهدویت

این تارنما جهت آشنایی دوستداران اهل بیت با زندگی و زمانه ی عارف واصل ملا محمد علی جولای دزفولی ( ناجی و حلقه وصل آیت الحق سیدعلی شوشتری ) می باشد.
ایشان در مسجدی که به نام های قزبافان ( کجبافان ) در کنار رود دز و پل قدیم دزفول در یکی از قدیمی ترین محله های این شهر مدفون می باشند.

بسم الله الرحمن الرحیم

 سپاس مخصوص خدایی است که اعیان ثابته را با فیض اقدسش، از تعیّن و حقایق خارجی را با فیض مقدس، تحقق بخشید. ظاهری که مظاهر را برای قلوب اهل ایمان آشکار ساخت و سیر صعود و عبور از برازخ صعودی را برای سالکان طریقت مهیا کرد و درود و صلوات اسم جامع الله بر فصل الخطاب ممکنات رسول گرامی اسلام و سلام بر اهل بیت طیب و طاهرش که انسان های کامل و واسطه فیض الهی برای سلوک عارفانند.

دوستان عزیز ما در مسجد کجبافان از این کمترین خواستند تا چند کلامی درباره عارف سالک مرحوم ملا محمدعلی جولاگر دزفولی یا جولای دزفولی بنگارم. عارفی که سر سلسله واصلان گشت و راه طریقت را به اهل شریعت نشان داد و آمیختگی شریعت و طریقت را وسیله دریافت حقیقت برای اهل معرفت ساخت.

 گرچه اطلاعات زیست نامه‌ای درباره این سالک شریعت و طریقت بسیار اندک است: لیکن آنچه بی شک و شبهه می‌توان درباره او گفت این است که خالصانه تلاش کرد و حلال خورد و نسبت به واجباتش تقیّد خاصی داشت و از حرام پرهیز می‌کرد و برای اهل بیت پیامبرش ولایت مدار بود. حال پرسش مهم این است مگر انسان با این امور می تواند سالک طریقت گردد؟ آری انسان با تقیّد به شریعت و رعایت حلال و حرام الهی و تجاوز نکردن از حدود الهی می‌تواند طریقت را طی کند؛ چون در اصل طریقت همان شریعتی است که با معرفت به جا آورده شود و تفکیک شریعت و طریقت سخنی نادرست و لغو و غیر حکیمانه است. انسانی که در رابطه با خدای سبحان حرمت نمازش را نگه دارد و اول وقت به جا آورد. مومنی که حرمت همسایه اش را محفوظ بدارد و مهمان نواز باشد و خلق الهی را عیال الله بخواند و رعایت حال عیال الهی کند و کسب حلال داشته باشد و از حرام الهی برهیز کند؛ نیازی به چله نشینی و زاویه گیری ندارد و نیازی برای عنوان های کزایی و آمیخته به اعتبارات دنیوی نمی‌ماند. آری ملا محمدعلی جولاگر دزفولی همین امور را رعایت کرد و به سلوک الهی رسید و دستگیری عالمانی همچون آیت‌الله العظمی سید علی شوشتری را کرد و سید با اینکه شاگرد و وصی شیخ اعظم مرجع جهان تشیع شیخ مرتضی انصاری دزفولی بود؛ بهره رسان معنویت برای او نیز بود و سر سلسله سایر عارفان گردید سیدعلی، ملا حسینقلی همدانی را تربیت کرد و او نیز سید احمد کربلایی و او نیز سید علی قاضی طباطبایی و او نیز از علامه طباطبایی و آیت الله بهجت را به وصال رساند و اینک عارفانی همچون استاد آیت الله حسن زاده آملی و آیت الله العظمی جوادی آملی تربیت یافتگان همین مکتب و مدرسه هستند.

سلوک شرعی و معنوی ملا محمدعلی جولای دزفولی باعث شد که سرباز گمنام امام زمان (ارواحنا لتراب مقدمه الفدا)  با او هم سخن و هم داستان شود و او را وصی خود سازد و بنا بر نقل عده‌ای، توفیق تشرف به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه الفدا) را برای او مهیا نماید.

 اینک این دو یار عرفانی در مسجد قزبافان یا کجبافان (علوی) دزفول کنار یکدیگر آرمیده اند.  مسجدی که عمری طولانی دارد و کنار پل قدیم دزفول قرار دارد و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و شیفتگان معرفت برای زیارت این دو یار عرفانی در این مسجد رفت و آمد می‌کنند. مردم دارالشهدا و المومنین دزفول باید قدر و قداست این مسجد را بدانند و بر آن حرمت نهند و مرکز شیفتگان معرفت سازند.

 مرحوم ملا محمدعلی جولای دزفولی هم به عالمان درس سلوک می آموزد و هم به کاسبان، چگونگی کسب حلال را فرا می دهد و هم برای مشتاقان لقای الهی دعای جذبه می خواند حال به نظر شما ای اهل ایمان در این دنیای آغشته به مادیت و عقلانیت ابزاری و معیشتی و انواع وسوسه های شهوت و غضب، نباید به سراغ این عارف وارسته رفت و از او که شاگرد مکتب اهل بیت علیه السلام بود؛ چگونه ولایت مداری را آموخت که هر چه هست در خانه اهل عصمت و طهارت علیه السلام است و لاغیر. هرچه می خواهید از این خاندان بخواهید که مطهورن اند و با همین مقام تطهیر قرآن را مَس می کنند و معارف قرآن را به سالکان منتقل می سازند.

 ای برادر و خواهرم عمر آدمی در این دنیا بسیار اندک است و چون رعد و برقی می‌گذرد و برای او نه مالی و نه منالی و نه نامی و نه اعتباری نمی‌گذارد. پس این فرصت اندک دنیا را غنیمت شمار و زمان و مکان و اشخاص اهل معنا بهره ببر که بی‌معنا ماده را ارزشی نیست.

 و سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 عبدالحسین خسروپناه

 حوزه علمیه مقدس قم .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی